Wie ben ik?
Lees meer over mij, mijn achtergrond en expertise
Meer over mij...
Ik ben Marlies Tierens, PhD, klinisch psycholoog, lector psychodiagnostiek en onderzoeker rond cognitieve vaardigheden.
Als zelfstandig psycholoog in bijberoep wil ik mijn kennis en ervaring inzetten om kinderen, jongeren en (jong)volwassenen te ondersteunen in hun zoektocht naar wie ze zijn en wat ze nodig hebben om hun talenten en sterke eigenschappen optimaal te ontwikkelen en benutten in hun leven, school en/of werk.
Ervaring
Werk & opleiding relevant voor psychodiagnostiek en hoogbegaafdheid
Klinisch psycholoog
Ik studeerde af in 2007 als klinisch psycholoog met focus op kinderen en jongeren. Na mijn stage bij het adolescententeam van de Kinder- en jeugdpsychiatrie van het UZ Gent, was ik enkele maanden werkzaam als klinisch psycholoog van het kinderteam waar ik mij hoofdzakelijk bezig hield met psychodiagnostiek.
Daarna bleef ik werkzaam op deze afdeling als onderzoeker van het project 'Posttraumatische stress bij jonge verkeersslachtoffers: risico- en beschermende factoren'. In 2013 behaalde ik mijn doctoraat rond dit thema.
Expert Hoogbegaafdheid
In het voorjaar van 2019 volgde ik de verdiepings- en expertopleiding bij de Gifted Academy van Hoogbloeier. In de (na)zomer behaalde ik mijn certificaat als expert hoogbegaafdheid.
Expertise Eetvaardigheden
Sinds de zomer van 2024 verdiep ik met verder in haperend eetgedrag, eetproblemen en eetstoornissen via o.a. de Basisopleiding eetstoornissen voor geconventioneerde psychologen en orthopedagogen bij Eetexpert vzw.
Expert & Lector Psychodiagnostiek
Sinds 2011 werk ik als lector psychodiagnostiek aan de opleiding Toegepaste Psychologie van Thomas More hogeschool. Op dit moment ben ik mededocent van het Practicum kinderen en jongeren. Ik behaalde mijn getuigschrift van het Postgraduaat Psychodiagnostiek (Thomas More) in 2024.
Daarnaast ben ik gewezen voorzitter van het voormalig Psychodiagnostisch Centrum van Thomas More (PDC) én gewezen lid van de Testcommissie van de Belgische Federatie voor Psychologen (BFP). Vanuit mijn functie bij Thomas More en als voorzitter van het Vlaams Forum voor Diagnostiek (VFD) ijver ik mee steeds mee voor kwaliteitsvolle psychodiagnostiek en instrumenten in Vlaanderen.
Onderzoeker cognitieve vaardigheden
Sinds 2012 ben ik als onderzoeker van Assessment en Interventie (onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More) betrokken bij de ontwikkeling van de COVAT-reeks, een reeks testen voor het meten van intelligentie (cognitieve vaardigheden volgens het CHC-model).
De voorbije jaren gaf ik verschillende vorming over psychologisch onderzoek naar interpretatie van testresultaten, cognitieve vaardigheden (intelligentie), cognitieve (hoog)begaafdheid, het CHC-model en het opstellen van handelingsgericht adviezen op basis van de cognitieve sterktes en zwaktes.
Daarnaast stond ik als onderzoeker van het project "Gelijke onderwijskansen voor cognitief sterke leerlingen met een minder bevoorrechte achtergrond" in voor de herkennen van leerlingen met cognitief talent. In het project werd een taalprogramma ontwikkeld om deze jongeren meer kansen te geven om door te stromen naar het hoger onderwijs. Dit project kent sinds 2024 een vervolg in het project "Equity in gifted Education" met partners in Nederland, Ierland en Kosovo.